Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Nasıl Davranmalı?

15-09-2023 16:47
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Nasıl Davranmalı?

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar, belirli özellikleri ve davranışları ile fark edilirler. Bu çocuklarla etkili ve olumlu bir iletişim kurabilmek için şu önerilere dikkat edilmesi önemlidir:

Tutarlılık ve Yapılandırma: DEHB olan çocukların günlük rutinlere ve yapılandırılmış ortamlara ihtiyaçları vardır. Günün nasıl ilerleyeceğine dair bir planın olması, çocuğun ne beklemesi gerektiğini bilmelerine yardımcı olabilir.

Pozitif Takdir: Olumlu davranışların fark edilip takdir edilmesi, bu davranışların tekrarlanma olasılığını artırır. Övgü ve takdir, özsaygıyı güçlendirir.

Net Sınırlar Koymak: DEHB olan çocuklar için net ve anlaşılır sınırların olması gereklidir. Bu sınırların sürekli olarak değiştirilmemesi, çocuğun güven duygusunu artırabilir.

Dikkat Dağınıklığına Anlayış Göstermek: Dikkat dağınıklığı, DEHB olan çocukların kontrol edemedikleri bir durumdur. Çocuğun dikkatini dağıtan unsurları minimize ederek, odaklanmalarına yardımcı olunabilir.

Dürtü Kontrolünü Teşvik Etmek: DEHB olan çocuklar, dürtülerini kontrol etmekte zorlanabilirler. Farkındalık teknikleri ve sakinleştirici aktiviteler bu konuda yardımcı olabilir.

Etkili İletişim: İletişim kurarken kısa ve net cümleler kullanmak, DEHB olan çocuğun alınan mesajı daha iyi anlamasına yardımcı olabilir.

Fiziksel ve Sanatsal Aktivitelere Yönlendirme: Enerjik ve hiperaktif çocuklar için fiziksel aktiviteler ve sanatsal uğraşlar, enerjilerini olumlu bir şekilde kanalize etmelerine yardımcı olabilir.

Özgüveni Desteklemek: DEHB olan çocukların özgüvenlerini desteklemek için onların başarılarını kutlamak, yeni şeyler denemeleri için teşvikte bulunmak ve başarısızlık durumunda da yanlarında olmak önemlidir.

Eğitim ve Farkındalık: DEHB'nin ne olduğunu ve bu durumun çocuk üzerindeki etkilerini anlamak, empati kurma ve etkili destek stratejileri geliştirme kapasitesini artırabilir.


Bu öneriler, DEHB olan çocukla olumlu bir iletişim kurmanın ve onların günlük yaşantılarındaki zorluklarını aşmalarına yardımcı olmanın temel adımlarını oluşturmaktadır. Bu çocuklarla başarılı bir etkileşim kurabilmek için sabır, anlayış ve bilgi sahibi olmak esastır.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Nedir?


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, bireylerin odaklanma yeteneklerini, dürtü kontrolünü ve enerji seviyelerini etkileyen bir nörolojik bozukluktur. Bu durum, dikkat eksikliği belirtileri ve hiperaktivite semptomlarının bir kombinasyonu olarak ortaya çıkar.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Neden Olur?


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun oluşumunda birkaç faktör rol oynayabilir:

Genetik Faktörler: DEHB, aile içinde görülebilir. Bir ailede DEHB'li bir birey varsa, diğer aile üyelerinde de bu bozukluğun görülme riski artar. Çeşitli genetik çalışmalar, DEHB'nin genetik bir bileşeni olduğunu desteklemektedir.

Beyindeki Kimyasal Değişiklikler: Beyindeki bazı kimyasal dengesizlikler, DEHB'nin oluşumuna katkıda bulunabilir. Özellikle dopamin ve norepinefrin gibi nörotransmitterlerin dengesizliği, DEHB'nin tipik belirtilerine neden olabilir.

Gebelik ve Doğum Komplikasyonları: Anne karnında maruz kalınan toksinler, enfeksiyonlar veya stres, DEHB riskini artırabilir. Ayrıca doğum sırasında yaşanan komplikasyonlar da bu riski etkileyebilir.

Çevresel Toksinler: Bazı araştırmalar, kurşun gibi bazı ağır metallerin maruziyetinin DEHB riskini artırabileceğini göstermektedir.

Beyin Yaralanmaları: Başa alınan darbeler veya beyin yaralanmaları bazen DEHB belirtilerine neden olabilir.

Erken Doğum: Prematüre veya düşük doğum ağırlığı, DEHB'nin potansiyel risk faktörlerinden biridir.

Beslenme ve Gıda Katkı Maddeleri: Bazı araştırmalar, gıda katkı maddeleri, renklendiriciler ve koruyucuların DEHB belirtilerini tetikleyebileceğini öne sürmüştür. Ancak bu teori hala tartışmalıdır ve kesin bir sonuca varılamamıştır.


Bu faktörler, DEHB'in oluşumunu etkileyebilir. Ancak, her bireyin durumu farklıdır ve birçok faktörün kombinasyonu, DEHB'in oluşumunda rol oynayabilir. Bu nedenle, bu bozukluğun nedenleri hakkında kesin bir sonuca varmak zordur.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Belirtileri Nelerdir?


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, genellikle çocukluk çağında başlar ve bazen yetişkinlik dönemine kadar devam eder. DEHB'in belirtileri bireyden bireye farklılık gösterebilir, ancak aşağıda sıklıkla gözlemlenen temel belirtiler sıralanmıştır:


Odaklanma Sorunu: Uzun süreli görevlere odaklanma veya görevleri tamamlama konusunda zorluk yaşama.

Dikkat Dağınıklığı: Özellikle ayrıntılara dikkat etmede zorluk, kolaylıkla dikkatin dağılması.

Aşırı Hareketlilik: Oturduğu yerde duramama, sık sık kalkma, koşma ya da tırmanma ihtiyacı hissetme.

Dürtü Kontrolünde Zorluk: Bekleme sırasında sırasını bekleyememe, konuşmaların arasına girmek gibi durumlar.

Görevler Arası Geçiş Yapma: Başlanılan bir aktiviteyi yarım bırakma ve başka bir şeye yönelme.

Organizasyon Sorunları: Günlük görevleri planlama veya organizasyonda zorluk yaşama.

Unutkanlık: Günlük aktivitelerde sürekli olarak unutkanlık, örneğin ev ödevlerini, cüzdanı ya da anahtarları unutma.

Dinleme Sorunları: Direkt olarak kendisine söylendiğinde bile konuşulanları takip etmekte zorluk yaşama.

Detaylara Dikkat Etmeme: Hataları kaçırma, özellikle okul çalışmalarında küçük ayrıntıları atlama.

Dürtüsellik: Düşünmeden hareket etme, sonuçları gözetmeksizin ani kararlar alma.

Sosyal Zorluklar: Arkadaş edinmede zorluk, grup içinde uyumsuzluk veya çatışmalar.

Bu belirtiler, DEHB'in kapsamını oluşturur. Ancak, her bireyde tüm bu belirtilerin görülmesi gerekmez. Belirtilerin şiddeti ve kombinasyonu bireyden bireye değişiklik gösterebilir. Bu nedenle, bu tür belirtiler gözlemlendiğinde profesyonel bir değerlendirme yapılması önerilir.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğun Özellikleri Nelerdir?


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar, belirli özelliklerle tanınabilir. Bu özellikler genellikle bireysel farklılıklar gösterse de, DEHB tanısı konulan çocukların çoğunda şu özellikler gözlemlenir:

Dikkat Dağınıklığı: Çocuklar sık sık dikkatleri dağılabilir, başladıkları görevleri tamamlamakta zorluk yaşayabilirler. Ayrıca, konuşmaların ortasında bile dikkatleri başka yerlere kayabilir.

Hızlı Sıkılma: Yeni ve ilginç olmayan görevlerde veya aktivitelerde hızla sıkılma eğilimindedirler.

Organizasyon Zorlukları: Günlük görevlerde, okul ödevlerinde veya kişisel eşyalarını düzenlemede zorluk yaşayabilirler.

Hiperaktivite: Aşırı enerjik olabilirler, sık sık oturdukları yerden kalkma ihtiyacı duyabilirler. Uzun süre aynı yerde oturmakta zorluk çekebilirler.

Ani Tepkiler: Beklenmedik ve ani tepkiler gösterebilirler. Bu tepkiler çoğu zaman düşünülmeden verilir.

Dürtü Kontrol Sorunları: Kendi hareketlerini veya konuşmalarını kontrol etmede zorluk yaşayabilirler. Bu, sırasını beklemekte zorluk yaşama veya başkalarının konuşmasına müdahale etme şeklinde gözlemlenebilir.

Sosyal Etkileşimde Zorluk: Diğer çocuklarla ilişki kurmada veya sosyal etkileşimde bulunmada zorluk yaşayabilirler. Bu, sık sık arkadaşlarıyla çatışma yaşamalarına neden olabilir.

Unutkanlık: Günlük görevlerde veya rutinlerde unutkanlık yaşayabilirler. Bu, okul malzemelerini unutma veya verilen görevleri yerine getirememe şeklinde ortaya çıkabilir.

Düşük Özsaygı: Sürekli olumsuz geri dönüş aldıkları için özsaygıları düşebilir.

Dinleme Zorlukları: Direkt olarak kendilerine söylendiğinde bile konuşulanları takip etmede zorluk yaşayabilirler.


Bu özellikler, DEHB olan bir çocuğun genel profilini sunar. Ancak, her çocuğun kendine özgü bir kombinasyonu vardır ve bu belirtilerin hepsi her bireyde görülmeyebilir. Ebeveynler ve öğretmenler bu belirtilere dikkat ederek, çocuğun gereksinimlerini daha iyi anlamaya çalışmalı ve uygun desteği sağlamalıdır.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Nasıl Giderilir?


Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun tedavisinde bireysel ve grup terapileri, ilaç tedavisi ve davranışsal yaklaşımlar kullanılır.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Öğretmen Nasıl Davranmalı?


Öğretmenlerin DEHB olan çocuklara yaklaşımında sabırlı olmaları, özel eğitim yöntemleri kullanmaları, dikkat dağınıklığı olan çocuğun odaklanmasına yardımcı olacak stratejileri benimsemeleri ve öğrenciye düzenli geri bildirim sağlamaları önerilir.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Aileler Nasıl Davranmalı?


Ailelerin DEHB olan çocuğa yaklaşımında tutarlılık, sabır ve anlayış göstermeleri esastır. Ayrıca çocukla sık sık iletişim kurmalı, olumlu davranışları ödüllendirmeli ve uygun sınırlar koymalıdırlar.


DEHB'in Çocuklar Üzerinde Olumlu Etkileri


DEHB, bazen yaratıcılık, enerji ve hızlı düşünme gibi olumlu özelliklerle ilişkilendirilebilir.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Kaç Yaşında Başlar?


DEHB genellikle okul öncesi dönemde veya ilkokulun ilk yıllarında fark edilmeye başlanır.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Kaç Yaşına Kadar Sürer?


Bazı bireylerde DEHB belirtileri ergenlikte azalırken, bazılarında yetişkin yaşlara kadar devam edebilir.


IdeaSoft® | Akıllı E-Ticaret paketleri ile hazırlanmıştır.